//خواص بادام (بخش ۱)

خواص بادام (بخش ۱)

فواید بادام

بادام یکی از انواع آجیل هایی است که در ایران به وفور یافت می شود و خواص فوق العاده آن باعث شده که در لیست مواد مغذی و مفید قرار گیرد.با وجود داشتن چربی بالا، بادام بسیار مغذی می باشد بادام دانه های خوراکی است که بر روی درخت Prunus dulcis، معمولا به نام درخت بادام رشد می کند. بادام بومی شرق میانه است اما در حال حاضر ایالات متحده بزرگترین تولید کننده در جهان است. بادام در فروشگاه ها معمولاً بدون پوست به فروش می رسد و نیز به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد. در اینجا ۹ تا از فواید سلامتی مبتنی بر شواهد آورده می شود.بادام

۱٫ بادام مقدار عظیمی از مواد مغذی دارد

بادام مشخصات مواد مغذی فوق العاده قابل ملاحظه را به رخ می کشد.

۱ اونس ( ۲۸ گرم ) یا تعداد انگشت شماری از بادام حاوی:

فیبر:۳٫۵ گرم است.

پروتئین:۶ گرم.

چربی:۱۴ گرم (۹ تا از منو اشباع شده ).

ویتامین :E 37 % از RDA.

منگنز:۳۲ درصد از RDA.

منیزیم:۲۰٪ از RDA.

همچنین حاوی مقدار مناسبی از مس، ویتامین B2 ( ریبوفلاوین ) و فسفر است.

این مقدار بادام تنها ۱۶۱ کالری و ۲٫۵ گرم کربوهیدرات قابل هضم تولید می کند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید ۱۰ – ۱۵ ٪ از کالری بادام توسط بدن جذب نمی شود چرا که دسترسی و شکستن این چربی بیش از حد دشوار است.

بادام نیز اسید فیتیک بالایی دارد ماده ای که به مواد معدنی خاصی متصل می شود و مانع از جذب آنها است. این به این معنی است که مقدار آهن، روی و کلسیم که از بادام دریافت خواهد شد تا حدودی کاهش می یابد.

در انتها:بادام، آجیل درختی بسیار محبوب است. بادام چربی های سالم اشباع نشده بالا، فیبر، پروتئین و مواد مغذی مختلف مهمی دارد.

۲٫ بادام دارای آنتی اکسیدان هایی است

بادام منبع فوق العاده از آنتی اکسیدان ها است.

آنتی اکسیدان ها به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند به مولکول در سلول ها آسیب و به پیری و بیماری هایی مانند سرطان منجر شود کمک می کند.

آنتی اکسیدان قوی در بادام عمدتاً در لایه قهوه ای پوست متمرکز شده است.

به همین دلیل، کندن پوست بادام، بهترین انتخاب از منظر سلامتی نیست.

کارآزمایی بالینی روی ۶۰ مرد سیگاری نشان داد که ۸۴ گرم ( حدود ۳ اونس ) بادام در طول روز بیومارکرهای استرس اکسیداتیو را ۲۳ – ۳۴ ٪ در طی یک دوره ۴ هفته کاهش داد.

این یافته ها از مطالعه دیگری، که نشان می دهد خوردن بادام با وعده های غذایی اصلی، بعضی از مارکرهای آسیب اکسیداتیو کاهش می یابد حمایت می کند.

در انتها:بادام آنتی اکسیدان های بالایی دارد که می تواند سلول های شما را از آسیب های اکسیداتیو، عامل عمده پیری و بیماری محافظت نماید.

۳٫ بادام سرشار از ویتامین E و از غشای سلولی شما در برابر آسیب محافظت می کند

ویتامین E از آنتی اکسیدان محلول در چربی است.

این آنتی اکسیدان ها تمایل به ساخت در غشای سلولی در بدن دارند و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محفاظت می کند.

بادام از بهترین منابع ویتامین E در جهان هستند تنها با یک اونس، ۳۷٪ از مصرف روزانه را تامین می کند.

مطالعات متعدد نشان می دهد مصرف ویتامین E بالا با نرخ پایین تر بیماری های قلبی، سرطان و بیماری آلزایمر در ارتباط است.

در انتها:بادام در جهان از بهترین منابع ویتامین E است مصرف کافی ویتامین E در غذاها با فواید سلامتی متعددی مرتبط است.

۴٫ بادام به کنترل قند خون می تواند کمک کند

آجیل کم کربوهیدرات است اما دارای چربی های سالم، پروتئین و فیبر بالایی هستند.

به همین علت یک انتخاب ایده آل برای بیماران دیابتی است.

با این حال، یک چیز دیگر که مجموعه بادام را جدا می کند مقدار قابل ملاحظه ای از منیزیم است.

منیزیم یک ماده معدنی که در بیش از ۳۰۰ فرآیند جسمانی، از جمله کنترل قند خون شرکت دارد.

میزان توصیه شده، برای منیزیم ۳۱۰ – ۴۲۰ میلی گرم است. دو اونس از بادام تقریباً نیمی از آن را ارائه می دهد با ۱۵۰ میلی گرم از این ماده معدنی مهم تمام منیزیم فراهم می شود.

به نظر می رسد که ۲۵ – ۳۸ ٪ از بیماران دیابتی نوع ۲ کمبود منیزیم دارند که اصلاح کمبود، سطح قند خون را بطور قابل توجهی کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد انسولین می شود.

این نشان می دهد که غذاهای با منیزیم بالا ( مانند بادام ) ممکن است برای پیشگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ مفید باشد که هر دو آنها مشکلات گسترده سلامتی امروز هستند.

در انتها:بادام دارای منیزیم بسیار بالا است یک ماده معدنی که اکثر مردم به اندازه کافی دریافت نمی کنید. مصرف منیزیم بالا ممکن است مزایای عمده برای سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ داشته باشد.

۵٫ منیزیم همچنین دارای مزایای برای فشار خون است

منیزیم در بادام نیز ممکن است به سطح فشار خون کمک کند.

فشار خون بالا ( هیپرتنشن ) یکی از عواملی است که منجر به حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه می شود.

کمبود منیزیم به شدت با مشکلات فشار خون مرتبط است صرف نظر از اینکه شما خواه اضافه وزن داشته و یا نداشته باشید.

مطالعات نشان داده اند که اصلاح کمبود منیزیم می تواند به کاهش عمده ای در فشار خون منجر شود.

با توجه به اینکه اکثر مردم غذاهای دارای منیزیم مصرف نمی کنند اضافه کردن بادام به رژیم غذایی می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در انتها:سطح پایین منیزیم به شدت با فشار خون بالا مرتبط است مطالعات نشان می دهد که بادام برای کنترل فشار خون مفید است.

منبع مقاله

۱۳۹۷-۴-۸ ۱۳:۰۳:۴۸ +۰۰:۰۰ مقالات عمومی|

در باره نویسنده :

با وجود پيشينه طولانی خانوادگی در امور مربوط به تغذيه و دسر ايراني يعني بستنی سنتی ايرانی و نيز امور مشابه كه حداقل سابقه ٥٠ ساله دارد و پدر بزرگ نيز بنكدار مواد غذايي بوده است علاقه من به كسب و كار آزاد عليرغم تحصيلات در رشته تحصيلي ديگر بر آن شدم كه چون پدر خود در اين زمينه فعاليت داشته و فعاليت اقتصادي خود را معطوف به تهيه و فروش خشكبار و آجيل و محصولات نظير آن بنمايم .